סובלים מבעיית אי שליטה על הסוגרים? אל תדחו את הטיפול הרפואי

16 מרץ

אי שליטה על הסוגרים הוא מצב פיזיולוגי הגורם מבוכה רבה לסובלים ממנו, מבוכה המונעת מהם לפנות לאבחון מדוקדק של הגורם לבעיה וקבלת עזרה מתאימה. התוצאה היא כמובן החמרה של הבעיה, היות ומצבי אי שליטה בסוגרים הם מצבים הניתנים לטיפול ותיקון, אולם ככל שזה מתעכב כך ההשלכות משמעותיות יותר, הנזק הנפשי שנגרם לסובל מהתופעה הוא רב יותר, וההשלכות הופכות מרחיקות לכת.

ישנן דרגות שונות למצב אי שליטה על הסוגרים

כשמדברים על מצבי אי שליטה על הסוגרים, חשוב להבין כי מדובר בדרגות שונות, וכי אין דרגה אחת דומה לאחרת. במקרים קלים של אי שליטה בסוגרים מתבטאת הבעיה בבריחה בלתי רצונית של גזים, וכאשר מדובר במקרים קשים במיוחד של אי שליטה על הסוגרים, הרי שמדובר באי שליטה בכל סוג של יציאה, בין אם צואה ובין שתן.

תחום אי שליטה על הסוגרים מטופל כיום במסגרת כירורגיה קולורקטלית, העוסקת בבעיות בפי הטבעת ובמחלות המעי. הרופאים העוסקים בתחום זה יכולים לסייע לזהות את דרגת הבעיה של אי שליטה על הסוגרים , לאבחן את הגורם לה ולהתאים את דרכי הטיפול – כפי שיוסבר מיד.

הגורמים למצבי אי שליטה על הסוגרים משתנים מאוד

בין הגורמים למצבי אי שליטה על הסוגרים אפשר למצוא את הגורמים הבאים :

  1. נשים לאחר הריון ולידה, שנגרמו להם קרעים בשרירים הטבעתיים שסביב פי הטבעת. לעיתים, נפגעים העצבים השולטים בשרירים אלה עקב הלחץ המופעל בעת ההיריון והלידה.
  2. מומים מולדים הגורמים להתפתחות שאינה תקינה של שרירי פי הטבעת. לעיתים יכול בעל המום לחיות איתו במשך שנים רבות, אולם בעיית אי שליטה בסוגרים עלולה להתעורר לפתע בגיל מבוגר.
  3. ניתוחים ודלקות באזור פי הטבעת או פי השופכה יכולים גם הם לפגוע ביכולת השליטה בסוגרים.
  4. אי שליטה על הסוגרים עקב החלשות של שרירי רצפת האגן המתרחשת בגיל מבוגר.
  5. תופעות לוואי של מחלות קשות (דוגמת סכרת) הפוגעות ביכולת השליטה בשרירי הסוגרים.

אפשרויות הטיפול במצבי אי שליטה על הסוגרים

על מנת לטפל במצבי אי שליטה בסוגרים נדרש בראש ובראשונה לאבחן את הבעיה באופן מדוקדק. לשם כך, יש להגיע כמובן אל בדיקה רפואית, שם יבחן הרופא את המצב באמצעות כלים רבים העומדים לרשותו – בדיקת אזור פי הטבעת והעצבים המצויים באזור זה, ביצוע אולטרא סאונד במטרה לבחון את שרירי פי הטבעת ואופן תפקודם וכן בדיקה הקרויה מנומטירה, הבוחנת את עוצמת השליטה בשרירי פי הטבעת של הנבדק (מדובר בבדיקה פשוטה שאינה כואבת כלל).

תוצאות האבחון יאפשרו לרופא לבחור את דרך הטיפול המתאימה. בין האפשרויות העומדות לרשותו :

  1. פיזיותרפיה של שרירי רצפת האגן באמצעות ביופידבק, המבוצעת על ידי פיזיותרפיסט/ית מוסמך/ת. טיפול זה כולל תרגול, הדרכה ושינוי הרגלי ההתרוקנות של המטופל.
  2. לעיתים ימליץ הרופא על שינוי הרגלי הלבוש וההתנהגות של הסובלים מבעיית אי שליטה על הסוגרים . לעיתים, הגורמים לבעיה זו הם לחץ תוך בטני הנגרם מפריטי לבוש שאינם מתאימים, באמצעות שינוי של אופן הלבוש יכול המטופל לפתור חלק משמעותי מבעיית אי שליטה בסוגרים (בעיקר כשמדובר בסוגרי השתן).
  3. תיקון ניתוחי של קרעים בשרירי פי הטבעת. בצורה זו ניתן לשחזר את המבנה הטבעתי ולפתור מצבי אי שליטה על הסוגרים באופן מוחלט.
  4. באמצעות טכנולוגיה חדשה המיועדת לפתרון מצבי אי שליטה בסוגרים, ניתן במקרים קיצוניים לבנות סוגר חדש לפי הטבעת המאפשר השגת שליטה מלאה בשריר זה.

כתיבת תגובה