אי שליטה על סוגרים

30 אוק

בורא עולם יצר אצל כל אחד ואחת מאיתנו, נקבים חלולים. בתפילת הבוקר היהודית מודים על כך בכל בוקר ומוסיפים, שאם יפתח אחד מהם, או אם ייסתם, אי אפשר להתקיים אפילו שעה אחת. מסתבר, שיש מצבים בהם הנקבים הופכים לאי רצוניים, זו אומנם לא בעיה רפואית חמורה, אך זה בהחלט פוגע באיכות החיים.

מערכת השתן מורכבת משלפוחית, שופכה וקשרים עצביים עם המוח. כשל בכל אחד מחלקי המערכת עלול להוביל לבריחות שתן ואובדן שליטה על הסוגרים.

אי שליטה בסוגרים

שלפוחית השתן היא איבר עגול וקטן שבסיומו שופכה. האיבר אלסטי ומורכב רצועות שריר, בכדי שיוכל לתפוס את השתן המתמלא. אצל אדם בוגר, תחושת השתן תגיע עם התמלאות האיבר בחצי ליטר נוזל בערך. השרירים המחזיקים מערכת זו הם שרירי רצפת האגן.

עם היחלשותם תיתכן בריחת שתן בזמן מאמץ, הרמת חפצים כבדים, התכופפות, צחוק או עיטוש. בסיום השופכה קיים סוגר עשוי שריר, גם הוא עלול להיחלש ובמקרים מסוימים לגרום לטפטוף שתן חלש ובלתי פוסק. זוהי בעיה אופיינית לאוכלוסייה המבוגרת, ונפוצה יותר אצל נשים, בעיקר בעקבות הריון ולידה.

בהריון לוחץ העובר המתפתח על השלפוחית ועלול לגרום לבריחות שתן לא רצוניות. בזמן הלידה, הצירים והלחיצות עשויים לגרום לקרעים ולצניחת שרירי רצפת האגן וכתוצאה מכך לדליפות בשתן. הפתרון לנשים הסובלות מבעיה זו, בין אם מחמת הגיל ובין אם בעקבות הריון ולידה הם תרגילי קיגל לחיזוק שרירי רצפת האגן. טיפולים נוספים הם, טיפול התנהגותי וטיפול בשיטת הביופידבק.

סיבות נוספות לאי שליטה על סוגרים

קיים קשר הדוק בין המוח למערכת השתן, השלפוחית מתמלאת ומסמנת למוח, והוא מצידו מעביר לאדם את הצורך להשתין. מחלות כמו, אלצהיימר, שבץ, פרקינסון, טרשת נפוצה ופגיעה בעמוד השדרה עלולים לשבש את התקשורת בין המוח לשלפוחית. כתוצאה משיבוש זה האדם לא ירגיש צורך להשתין או ירגיש צורך חזק ותכוף כמעט בלי יכולת לשלוט עליו. במצבים בהם האדם סובל מפגיעה פיזית קשה ונכות הוא יסבול בדרך כלל גם מאובדן שליטה מוחלט על מערכת זו.

מערכת המעיים היא חלק ממערכת העיכול, אורכה כשבעה מטרים, מהפה ועד פי הטבעת. המעיים אחראים לספיגת החומרים החיוניים למחזור הדם והוצאת הפסולת מהגוף. המעיים ופעולתם אינם רצוניים, אך הסוגר הוא רצוני. ילדים קטנים שטרם סיימו את הליך הגמילה ורכשו שליטה מלאה על שריר זה עלולים לסבול מבריחת צואה. כמו כן,  מבוגרים, נשים אחרים לידה קשה או חולים במחלות עצביות או נפשיות עלולים גם הם לסבול מכך. עוצמת הבריחה תנוע מבריחה קלה שתשאיר כתמים על הלבנים ועד איבוד שליטה כליל על הסוגרים.

אי שליטה על סוגרים היא בעיה קשה הגורמת לסובלים ממנה להתבודד חברתית בעל כורחם, בשל המבוכה הרבה המלווה את בריחת הצרכים. עם זאת הרפואה מציעה פתרונות רבים להתגברות על הבעיה או לפחות שיפור בעוצמתה.

כתיבת תגובה